onsdag 18 mars 2009

Vi behöver värna inrikesflyget

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=483326


1. Varför kommer den här debattartikeln just nu?
Anledningen till att artikeln publiceras nu är en kombination av lågkonjunkturen med minskat resande som följd samt att naturvårdsverket har utfärdat en resepolicy där man uppmanar alla statliga myndigheter att åka tåg inrikes istället för att flyga. Privata företag har börjat ta efter denna policy och som en följd har inrikesresorna minskat kraftigt. Malmö Aviation är rädda att tappa ännu fler resande.
2. Vad vill man uppnå (förutom att nå uppmärksamhet)? Uttalat och inte uttalat.
Naturligtvis vill man i slutändan uppnå ökat resande inrikes. För att nå dit bör attityden hos svenska resenärer ändras, vilket denna artikel försöker göra genom att dämpa ner oron över inrikesflygets miljöpåverkan. Man vill eventuellt skapa en debatt inom företagen för att öka flygandet mellan Göteborg och Stockholm.
Artikeln skulle kunna ha ett underliggande syfte att skapa en starkare intern profil genom att VD:n starkt tar ställning och vågar gå ut offentligt i en debattartikel.
3. Vem är målgruppen? Primär och sekundär.
Den primära målgruppen är privatföretagen som håller på att ta efter naturvårdsverkets policy. Detta vill man hindra. Således riktar sig artikeln till personal på administrativa positioner inom ett företag där beslut om inrikes tjänsteresor tas.
Sekundärt riktar sig debattartikeln till alla inrikes flygresenärer eftersom man vill öka resenärers kunskap om inrikesflygets ”minimala” påverkan på klimatet.
4. Vem står bakom? Vilket intressen representerar de artikelförfattarna/de som skrivit på?
Artikeln är skriven av VD:n och chefen för miljö inom Malmö Aviation och representerar därmed företagets intressen, men i förlängningen för den även hela inrikesflygbranschens talan.
5. Hur ser den retoriska strategin ut, dvs. hur försöker man övertyga (argument eller auktoritet)
En debattartikel oavkortat från ett företag är inte vanligt idag när alla är så rädda för att sticka ut, så det får vi betrakta som modigt. Däremot anser vi att den retoriska strategin brister.
Vi förstår inte varför författarna tar upp turisterna alls istället för att helt fokusera sig på tjänsteresenärer. Att Göteborg skulle drabbas av en förlust på inrikesturister tycker vi låter orimligt och ingen fakta för att backa upp detta går att hitta i debattartikeln. Över huvud taget finns en viss faktabrist i artikeln när vi inte får någon som helst källhänvisning. Vi frågar oss också hur brist på inrikesflyg kan sätta 3500 jobb på Landvetter Flygplats på spel och genomskådar deras irrelevanta skrämselfakta. I varseltider som dessa är det lätt att ta till sådana knep.

Malmö Aviation tjänar naturligtvis mest på resande mellan Stockholm och Göteborg, men vi frågar oss också varför de har valt att fokusera på den sträckan där det idag finns utmärkta alternativ i form av tåg som både är miljövänligare och snabbare. Det borde vara mer till deras fördel att fokusera på hur viktigt flyget är för resande på längre sträckor och mellan glesare bygd.

De nämner även att inrikesflygen bidrar med 1 % av den totala klimatförändringen som Sverige bidrar med, vilket är 0,2 % av hela världens utsläpp, och fortsätter med att säga att det är 1 % för mycket. Man vill argumentera mot sig själv för att öka förtroende, men vi anser att motargumenten är för svaga och därför bidrar självargumenteringen inte till att de tjänar någonting på det alls. Vi anser att det är en genomgående brist i hela artikeln.

Av: Per Edwardsson, Daniel Svensson, Helena Herling

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi tycker att debattartikeln var väldigt intressant och miljöfrågan är så klart ett hett ämne i dagens samhälle. Självklart är det, precis som ni nämner, extra aktuellt för Malmö Aviation i och med resepolicyn som naturvårdsverket har utfärdat. Vi håller med er i analysen utav debatt artikeln, dock är det vissa punkter vi tycker saknas.
Någonting ni till exempel inte tagit med är den dagsaktuella miljökampanjen, ”60 Earth hour”. Denna kampanj tror vi skulle kunna innebära att artikeln kommer vid fel tidpunkt då det finns en möjlighet att den skulle öka människors medvetenhet kring miljöfrågan. Risken när de då publicerar denna artikel under kampanjperioden är att folk blir mer skeptiska till Malmö Aviation, vilket självklart inte är deras syfta med artikeln, som hävdar att flygtrafiken ”enbart” släpper ut en procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp. De nämner dock aldrig hur mycket eller hur lite tågen släpper ut till exempel.
Vi håller helt med er i era tankegångar om att Bengt Roswall och Ann-Sofie Hörlin brister i sina argument. Till exempel så hävdar de att risken finns att tågen blir fulla och att detta kommer resultera i att de resenärer som inte får plats tvingas ta bilen som är en ännu större miljöbov. Någonting ni kanske glömmer i inlägget är att utsläppen inte endast handlar om flygen i sig, utan även transport till och från flygplatsen. Dessa transporter blir oftast både dyra och eftersom det för det mesta handlar om längre sträckor blir också miljöutsläppen högre.