måndag 23 mars 2009

Riv i miljonprogrammen för integrationens skull

http://www.dn.se/opinion/debatt/riv-i-miljonprogrammen-for-integrationens-skull-1.825861

1. Varför kommer den här debattartikeln just nu?
Vi tror att artikeln kommer just nu pg. a frågor runt integration är aktuella. Ett exempel på detta kan vara de oroligheter i Malmöförorten Rosengård som har ägt rum, även i Köpenhamn och i Paris har det uppstått konflikter i "förorter som präglas av utanförskap", så problemen är inte heller specifikt svenska. Den mediala kontexten är också viktig. Här vill vi påpeka att DN i kulturdelen har haft en uppmärksammad artikelserie rörande integration. Vi konstaterar också att avsändaren inte är Alliansen utan Folkpartiets integrationsgrupp. Frågor kring integration har också varit något utav en profilfråga för Folkpartiet som tidigare drivit kravet på språktest för at erhålla svenskt medborgarskap.
2. Vad vill man uppnå (förutom att nå uppmärksamhet)? Uttalat och inte uttalat Vi tror att Folkpartiet vill positionera sig även inom bostadspolitiska frågor kopplat till integration. Det kan vara naivt att tro att de vill "bryta utanförskapet" som de hänvisar till artikeln med tanke på de tidigare förslagen om språktest som kritiker menar istället kan stigmatisera hela befolkningsgrupper. Uttalat vill de finna en anledning till att kritisera oppositionen som de håller som ansvariga för att visionen om folkhemmet inte har uppfyllts. De vill förmodligen också visa sig handlingskraftiga och vinna problemdefinitionen. 3. Vem är målgruppen? Primär och sekundär Primära målgruppen tror vi är potentiella folkpartiväljare, kanske bosatta i förorterna. Vi lägger till ett kanske för att målgruppen lika gärna kan vara potentiella väljare boende på andra ställen i landet men som uppfattar den ”misslyckade” integrationen som ett faktiskt samhällsproblem.
4. Vem står bakom? Vilka intressen representerar de artikelförfattarna/de som skrivit på? Artikelförfattarna är integrationsministern Nyamko Sabuni, och partisekreterare Erik Ullenhag. De representerar Folkpartiet och strategi kan också vara att positionera sig som ett mer talfört parti inom Alliansen och profilera sig tydligare. Att Folkpartiet gör ett 'eget' utspel kan också jämföras med Kristdemokraternas 'egna' utspel kring taxering på småhus. 5. Hur ser den retoriska strategin ut, dvs. hur försöker man övertyga (argument eller auktoritet)
Den retoriska strategin är mer övertalande än auktoritär. Det känns som om de försöker skriva en artikel som definierar problemet och ger svar på hur man ska möta ett problem som är aktuellt och diskuteras även i andra europeiska länder. Intressant att notera är också att DN har gjort en notis kring bostadssituationen på sid 15 i samma tidning.



Källor:
Boin, Arjen; 't Hart, Paul; Stern, Eric & Sundelius, Bengt (år 2005), The Politics of Crisis Management. Cambridge University Press.
Palm, Lars (2006) kommunikationsplanering. Studentlitteratur: Lund

Inga kommentarer: