måndag 9 mars 2009

Måndagen den 9 mars 2009 publicerades en debattartikel i Göteborgs-Posten som kritiserar avregleringen av järnvägstrafiken. Författarna är Karin Svensson Smith, riksdagsledamot (MP) samt Bengt Holmberg, professor, Lunds Tekniska Högskola.

1. Varför kommer den här debattartikeln just nu?

Kollektivtrafiken är ett ständigt omdebatterat ämne som får mycket plats i olika medier, framförallt på grund av den ständiga miljödebatten. Det senaste förslaget kring kollektivtrafiken i Sverige är den avreglering av järnvägstrafiken som näringsdepartementet har lagt fram. Detta betyder att man föreslår att SJ:s monopol skall upphöra och att fri konkurrens skall gälla. En fri konkurrens skall enligt förslaget ge resenärerna fler prisalternativ och pålitligare reseförhållanden. På så vis tror man att fler kommer att välja att resa med tåg vilket ökar det miljövänliga resandet i Sverige.

2. Vad vill man uppnå (förutom att nå uppmärksamhet)?

Den uttalade åsikten som författarna vill förmedla är att det senaste förslagets underlag inte är tillräckligt, och att en avreglering inte kommer att gynna resenärerna och därmed i förlängningen inte heller klimatet. Förslaget bör omarbetas. Eftersom fler och fler åker tåg anser de att det är viktigt för klimatpolitiken att förbättra resenärernas förhållanden, men inte genom den avreglering som näringsdepartementet föreslår. Författarna skriver att ”man utgår från en åtgärd, avreglering, utan att diskutera vilka problem som behöver bli lösta”. Biljettsystemet kommer att bli krångligare och det finns inget säkert ansvar för de mindre lönsamma linjerna.

Man kan tänka sig att en outtalad åsikt som författarna har är att fri konkurrens kommer att leda till ett inofficiellt monopol där de största operatörerna kommer att köra över de mindre. Man tar exemplet Storbritannien där operatörerna får betala för att trafikera de mest lönsamma linjerna. För man över detta på Sverige skulle detta leda till att endast de kapitalstarka operatörerna kommer att finnas på dessa linjer.

3. Vem är målgruppen?

Primär målgrupp torde vara den nuvarande regeringen som snart kommer få förslaget på sitt bord. Författarna är båda engagerade i klimat- och trafikfrågor, de ser troligtvis detta som en chans att få förslaget omprövat och samtidigt göra sin röst hörd inom klimatpolitiken.

Sekundär målgrupp torde vara resenärerna som förhoppningsvis ska bilda en opinion mot avregleringen.

4. Vem står bakom?

Mellan de båda författarna är det svårt att hitta någon konkret gemensam nämnare förutom att de båda är engagerade i trafik- och miljöfrågor. Man kan dessutom misstänka att även Bengt Holmberg är miljöpartist.
Skall man vara riktigt konspiratorisk så kan det tänkas att SJ står bakom artikeln, men för att själva inte synas har man kontaktat två lämpliga ansikten utåt.

5. Hur ser den retoriska strategin ut?

Man använder sig av fakta och god argumentation, vilket känns relevant i frågan. De refererar till undersökningar och jämförbara exempel vilket gör att man själv ifrågasätter förslaget.
Författarna levererar visserligen inga direkta lösningar men konstaterar att en avreglering inte löser de problem som resenärerna upplever idag. Vill man ha en handlingsutlösning från regeringens håll, d.v.s. omarbeta förslaget, bör man dock använda sig av lösningar på problemet, såkallad HUR-information (Palm 2006:68).

Miguel Antunes, Olof Mattson och Marcus Odeholm, den 9 mars 2009, JMG.

”Försämra inte ytterliggare för tågresenärerna”
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=481103

Förslaget om avreglering av järnvägstrafiken Publicerad 10 februari 2009
Uppdaterad 5 mars 2009 http://www.regeringen.se/sb/d/119/a/10668

Karin Svensson Smith, riksdagsledamot (MP) ledamot i trafikutskottet
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0457308547314

Bengt Holmberg, professor institutionen för teknik och samhälle, Lunds Tekniska Högskola
http://www.lth.se/index.php?id=22091

Palm, Lars (2006) Kommunikationsplanering – En handbok på vetenskaplig grund Studentlitteratur AB : Lund

1 kommentar:

Anonym sa...

1. Vi håller med om varför debattartikeln kommer just nu, men ni kunde vara mer direkta i svaret. Lyft fram regeringens förslag på avreglering mer. Annars anser vi att svaret är tillfredställande.
2. Stora delar av svaret hittar vi i fråga 3, ” […] de ser troligtvis detta som en chans att få förslaget omprövat och samtidigt göra sin röst hörd inom klimatpolitiken.” och ” […] som förhoppningsvis ska bilda en opinion mot avregleringen.” skulle med fördel kunna ligga i detta svar. I övrigt tycker vi att frågan svaras på ett uttömmande sätt, om än något utsvävande.
3. Eftersom regeringen har lagt ett förslag som blivit utrett ligger beslutet inte längre hos regeringen utan hos riksdagen. Det är riksdagsledamöterna man vill påverka. Man kan också tänka sig att förutom resenärerna vill man hitta samarbetspartners som vill lobba åt samma håll, till exempel organisationer och intresseföreningar.
4. Svaret är uttömmande och vi håller med om konspirationsteorin.
5. Vi är överrens om att artikeln borde ta upp förslag på lösningar istället för att hålla en neutral diskussionston. Vi saknar kommentar på artikelns språk, då vi upplever att den känns väldigt akademiskt uppspaltad och saknar en röd tråd.

I övrigt tycker vi att debattartikeln skulle kunna varit mer rakt på.

Av: Per Edwardsson, Daniel Svensson, Helena Herling