tisdag 13 april 2010

Vi har omprövat politiken – här är våra fyra nya mål

Mona Sahlin, Dagens Nyheters Debattsida 2010-04-13.
http://www.dn.se/debatt/vi-har-omprovat-politiken-har-ar-vara-fyra-nya-mal-1.1076574

Varför kommer denna debattartikel nu?
Snart släpps en rad olika politiska dokument – regeringens vårbudget, oppositionens samlade skuggbudget samt resultatet av ett antal politiska arbetsgrupper inom det rödgröna samarbetet. Socialdemokraterna förekommer på ett sätt därför det rödgröna samarbetet, genom att redan nu presentera vissa bestämda politiska mål och medel. Beroende på vad skuggbudgeten och arbetsgrupperna presenterar för resultat kan man i efterhand utvärdera Mona Sahlin och socialdemokraternas utspel. Har Mona Sahlin och socialdemokraterna som ensam avsändare presenterat vad som kommer bli de rödgrönas politik? Om så är fallet gör Socialdemokraterna samma sak som Moderaterna gjorde i Allianssamarbetet vid valet 2006 – nämligen att framställa sig som kärnan och den bärande faktorn inom samarbetet.

Vad vill Mona Sahlin och Socialdemokraterna uppnå?
Som nämnt ovan – Mona Sahlin och Socialdemokraterna vill skicka en signal till väljarna att det är de som är det bärande partiet inom det rödgröna samarbetet. Mona och Socialdemokraterna försöker i debattartikeln göra upp med sitt förflutna och samtidigt besvara förväntad kritik från Alliansen. På så sätt tar man udden av den kritik som Alliansen kan förväntas komma med mot Socialdemokraterna under valrörelsen. Socialdemokraterna förlorade valet 2006 på grund av storstadsväljarna, något man nu försöker åtgärda inför höstens val. I debattartikeln lanserar man kärnvärdet ”frihet”, till skillnad från ”rättvisa” som man använt innan. På så sätt försöker man säkert närma sig de liberala väljarna i storstäderna, som innan lyssnat till Folkpartiets och Moderaternas krav på ”frihet”.

Vem riktar sig debattartikeln till?
Debattartikeln riktar sig troligtvis mot opinionsledare i form av journalister och experter. Dessa kan i sin tur föra ut Socialdemokraternas nya budskap till väljarna. DN debatt är ju en etablerad källa för tidningsredaktioner runt om i Sverige. Genom att publicera artikeln här kan man vara säker på att den kommer att få ett stort genomslag runt om i hela landet. Då de flesta av DN:s läsare är från Stockholmsområdet med borgerliga sympatier hoppas Socialdemokraterna säkerligen att kunna påverka dessa med sitt nya budskap.

Vem står bakom?
Det framgår tydligt att det är den socialdemokratiska ledningen som ligger bakom artikeln.

Hur ser den retoriska strategin ut?
Artikeln är uppdelad som i små pressmeddelanden med syfte att lättare kunnas göra om till nyheter av olika nyhetsredaktioner. I texten förekommer som tidigare nämnt nya begrepp och värden som ska definiera Socialdemokraternas nya politik, med ändamålet att framställas som moderna och reformerade. Sahlins artikel håller även en mycket human ton och pekar på misstag under föregående mandatperiod, Socialdemokraterna ska här frambringas som ett flexibelt parti som är redo att ta emot såväl beröm som kritik.

Carl Garellick, Joseph Borenstein, Dajana Pogarcic, Lucas Regnér.

1 kommentar:

Anton, Johan x2 & Klara sa...

Vi tycker att granskningen är saklig och välutförd, dock gör ni det enkelt för er genom att ha en så tydlig avsändare och en debattartikel som snarare klarlägger socialdemokraternas strategi för det kommande riksdagsvalet än debatterar ett samhällsproblem. Detta lämnar inte mycket plats för en osäkerhet i frågan.

Vi anser precis som er att artikeln kommer nu på grund av det stundade valet. Det är ju nu som politikerna börjar lägga grunden inför valet i höst.

Vi tror att utöver det ni presenterat om vad socialdemokraterna vill uppnå även vill nå en slags förståelse med väljarna. Mona och socialdemokraterna ursäktar det förflutna och presenterar framtiden på ett ödmjukt sätt. Hon är inte så aggressiv i sitt skrivande och det blir därför svårt för sympatisörer för alliansen att gå till motattack. Det är bra att ni tar upp hur socialdemokraterna har bytt kärnvärde och om hur det har varit tidigare. Ni borde även under denna rubrik ha tagit upp hur viktig ”jobb- och sysselsättningsfrågan” är för socialdemokraterna och hur de försöker lyfta upp frågan till att bli en central fråga under valet, samt hur de belyser på hur alliansen inte har lyckats med detta under sin mandatperiod.

Vi håller med om vem debattartikeln riktar sig till och vem som står bakom.
Vi håller med om att artikeln är uppdelad i små pressmeddelande. Vi hittade även lite andra exempel på retoriska strategier så som ”tre-regeln” och den kronologiska ordningen i början av artikeln.

Bra granskning!

Av: Anton Paulsson, Johan Malmberg, Klara Andersson & Johan Dahlquist