torsdag 15 april 2010

De som röstar på SD är frustrerade mittenväljare

Granskning av debattartikel 15/4 2010
Av: Anna Erwander, Hanna Stefansson, Lisa Snäll och Sandra Hansson

Debattartikeln som är skriven den 15 april 2010 av Markus Uvell, publicerad i Dagens Nyheter, har titeln ”De som röstar på SD är frustrerade mittenväljare”. Artikeln handlar om att uppmärksamma hur Sverigedemokraternas flest potentiella väljare har för värderingar samt vilka politiska frågor man prioriterar mest.

Vi tror att artikel publiceras just nu på grund av det aktuella valet vi står inför samt det ökade stödet för SD. Även Uvells bok ”Folkhemspopulismen”, som handlar om det som präglar Sverigedemokraternas väljare och sympatisörer, kommer ut i dagarna.

Genom att uppmärksamma ämnet i debatten tror vi att man vill bilda eller förstärka en opinion mot SD. Han vill ge ett nytt perspektiv genom sin undersökning på att väljarna inte har de värderingar man tror, utöver frågan om invandrarpolitiken. ”De personer som överväger att rösta på SD i valet i höst är inte rasistiska extremister, tvärtom är de i allt väsentligt som folk är mest.” (Uvell, Markus, DN debattartikel, 10-04-15)

Larsåke Larsson beskriver i boken Opinionsmakarna (2005) att det som kommer upp på nyhetsagendan är även det som styr den publika agendan. Genom att skriva en debattartikel i en tidning får han folk att eventuellt diskutera detta ämne, viket bidrar till att hans bok blir intressant och aktuell.

Vi tror att artikeln riktar sig till de vacklande mittenväljare som väljer efter de stora frågorna som inte är nöjda med de större partiernas politik. Den sekundära gruppen tror vi är passiva väljare eller de som tidigare visat stöd för SD.

Markus Uvell är opinionsanalyschef samt tillförordnad kommunikationschef för Svenskt Näringsliv. Han är dessutom grundaren av United Minds, vars undersökning han använt som underlag för artikeln. I och med att Markus jobbar för Svenskt Näringsliv kan deras intresse kanske gynnas av artikeln. De verkar för företagen i Sverige där de jobbar för att skapa ett bättre klimat för företagsamheten. Ett tillägg till artikeln kritiserar Svenskt Näringsliv med följande kommentar: ”Skam att Svenskt Näringsliv inte har förstått Sveriges bästa än(…)Hur kan du tro att 100 000 invandrare årligen med genomsnittlig förlust för samhället på en halv miljon kronor per individ gynnar välfärden?” (Kommentar av Bruno Svart, 10-04-15)

Värt att nämna är att Markus Uvell tidigare varit aktiv inom MUF och Moderaterna i Västerbotten. (wikipedia.se:markus uvell) Denna bakgrund anser vi ger debattartikeln en viss politiskt färgad vinkel.

Vi anser att Markus argumenterar, han nämner olika undersökningar för att stärka sina argument. Han använder sig av ett klassiskt upplägg av en debattartikel. Han börjar med att presentera sina argument och tar sedan även upp motargument emot sin egen ståndpunkt för att sedan motbevisa dessa och avsluta med sitt starkaste argument. Han använder sig dessutom av hård fakta såsom statistik, opinionsundersökningar och sin egen studie. Enligt Larsåke Larssons Opinionsmakarna (2005) är det bevisat att opinionsmätningar är en förhärskande teknik för att registrera opinionen. Dessa fakta kan dock vinklas på olika sätt och vi har inte sett undersökningarna själva.

1 kommentar:

Grupp 13 sa...

Ni har gjort en bra granskning och en utmärkt observation om att artikeln fungerar som reklam för Uvells bok. Vi håller med om att Uvell vill stärka en opinion, men vilken opinion förstärks egentligen? Han försöker förhålla sig ganska neutral, framställer SD-väljarna som offer kanske som ett retoriskt grepp för att undvika konflikter, men i och med detta riskerar han istället att trigga dem till att stärka sin egen åsikt. Många kommentarer till artikeln är skrivna av SD-sympatisörer som motsätter sig Uvells ståndpunkter. Som citatet ni nämnde,”Skam att Svenskt Näringsliv…" , tror ni att Uvell var väl förberedd på den här typen av motattack? Vad tror ni att en sån här insändare kan ge för konsekvenser för både Uvell och United Minds varumärke?

Ni nämner att Uvell har en bakgrund i Moderaterna och ger på så sätt artikeln en politiskt färgad vinkel. På vilket sätt framkommer det?

Vi håller med om att artikeln är riktad till "mittenväljarna". De har lyfts fram och pekats ut, men vi anser inte att de är den primära målgruppen. Vi tror att Uvells budskap är att det finns ett problem i svensk samhällsdebatt i stort, och att det är där man måste omvärdera de föreställningar som finns. Därför känns frågan mer riktad mot allmänheten och Uvell själv nämner ledande politiker och massmedier som målgrupper.