måndag 26 april 2010

Som man frågar får man svar!

Granskning av debattartikeln Som man frågar får man svar ur GP
(2010-04-26)

I debattartikeln med Gudrun Schyman som avsändare ifrågasätter hon i egenskap av talesman för Feministiskt Initiativ resultatet från SOM-institutets senaste undersökning av svenska folkets attityder inför valet. Undersökningen påvisar att endast 2 procent av Sveriges befolkning anser att jämställdheten är viktig. Det relevanta att veta är dock att undersökningen primärt inte handlar om
huruvida jämställdheten är viktig utan behandlar samhällsproblem i allmänhet där det svenska folket själva har fått nämna vilka tre frågor och samhällsproblem som de själva tycker är viktigast - vilket per definition inte innebär att jämställdheten är oviktig för det svenska folket.

Varför kommer debattartikeln nu?
Debattartikeln publiceras vid den här tidpunkten eftersom att valet närmar sig och det är dags för
alla partier, och i synnerhet Feministiskt initiativ som är ett litet parti, att fånga väljare för att få fler
röster i valet.
Intresset för jämställdheten ifrågasätts i SOM-undersökningen som visar att intresset är lågt för den här typen av frågor. I relation till att undersökningen inte primärt handlar om jämställdheten blir debattartikelns fokus missvisande. Det är inte uttalat hur undersökningen metodiskt faktiskt gick till men metoden kritiseras, vilket bidrar till ett tveksamt utgångsläge för debattartikeln.

Målsättningen med debattartikeln
Jämställdhetsfrågan skall bli aktuell i kontexten av Fi:s ståndpunkter och program inför valet. Positiv uppmärksamhet och associationer skall kopplas till Fi:s ståndpunkter. Syftet med debattartikeln är även att belysa de andra partiernas brister i förhållande till Fi. Där allmänt känt att Feministiskt Initiativ har en, i jämförelse med mer välsituerade partier, begränsad budget vilket påverkar partiets möjligheter till marknadsföring. Debattartikeln i GP kan betraktas som
ett led i en opinionsbildningskampanj enligt PR-byråers logik, då det är troligt att partiet inte harkapital till exempelvis TV-reklam och/eller traditionell annonsering i dagspress

Vem är målgruppen?
Debattartikeln är inriktad mot den väljargrupp som redan är övertygade i frågan, de som värdesätter jämställdheten och till stor del sympatiserar med Fi:s program och ståndpunkter. Den primära målgruppen är de väljare som tidigare har röstat på Fi eller röstat på ett närstående parti från vänsterblocket. Sekundär målgrupp är de som sympatiserar mindre med dessa frågor eller de som finner dessa frågor ointressanta, exempelvis den borgerliga alliansens väljare. I det här hänseendet fungerar debattartikeln som åsiktsbildning, ett opinionsbildningsförsök gentemot den
allmänna opinionen och ett försök till positionering gentemot oppositionen.

Debattartikelns avsändare?
Gudrun Schyman, talesperson för Fi. Schyman har en unik position i det svenska samhället i egenskap av kontroversiell politiker och färgstark karaktär även utanför politikens högborg. Den här positionen kan öka hennes attraktivitet som debattör.

Den retoriska strategin
Initialt präglas debattartikeln av en massiv retorik. Vedertagna rättigheter och frågor som tas upp som används för att övertyga läsaren om att detta är viktiga frågor att uppmärksamma och leva upp till. Ett underliggande syfte tycks vara att omformulera jämställdhetsfrågor till ”självklarheter”. Enkla argument och upprepningar utnyttjas. Uppenbarligen riktar artikeln sig till den ”breda massan”
och inte till specifikt insatta grupper som exempelvis forskare.

Referenser
Schyman, Gudrun (2010) Som man frågar får man svar! Göteborgsposten
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.356458-som-man-fragar-far-man-svar- (2010-04-26)
Blogg. Daniel är bäst (kring hur SOM-undersökningen genomfördes.)
http://danielswedin.blogspot.com/2010/04/schyman-missforstar-som-siffror.html. (2010-04-26)
Utter, Helene (2010) Bara två procent tycker jämställdhet är viktigt. Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/wendela/article6994760.ab (2010-04-26)
Feministiskt Initiativ
http://fivastragotaland.se/2010/04/26/fraga-gudrun-sjalv/ (2010-04-26)
Henrik Oscarsson
http://www.henrikoscarsson.com/2010/04/schyman-som-och-jamstalldheten.html. (2010-04-
26)

1 kommentar:

Grupp 18 sa...

Vi tycker att ni utfört en bra granskning av Gudrun Schymans debattartikel. Rubrikerna som ställs upp besvaras och dessa gör också att texten blir lättöverskådlig. Dessutom avslutas alltihop med en rad källhänvisningar vilket vi uppskattar. I debattartikeln framför Schyman sina käpphästar där hon menar att jämlikhet mellan könen är lösningen på de flesta problem i samhället. Hon har framfört det förut och den här gången är det alltså SOM-institutets senaste undersökning om svenska folkets attityder inför valet som fungerar som ”ursäkt” att skriva en debattartikel. Men som ni mycket riktigt slår fast tidigt i texten har inte SOM-institutet ställt några frågor om jämställdhet i sin undersökning, bara vilka tre frågor och samhällsproblem som man tycker är mest viktiga.

Artikeln är, som ni också skriver, ett medvetet sätt att visa upp Feministiskt initiativ inför valet och som av en händelse ”råkade” dessutom Schyman besöka Göteborg för att hålla ett öppet möte samma dag som debattartikeln publicerades i GP. Artikeln är helt klart ett medvetet led i en opinionsbildningskampanj. Det vi tycker är mest markant med artikeln är att Gudrun Schyman lyckades vrida om frågan om jämlikhet till en artikel som i stora drag handlar om partiets arbetsmarknadspolitiska program. Väldigt lite utav artikeln handlar om hur man faktiskt ska göra för att lösa jämlikhetsfrågor i samhället. Vi tror inte att målet med artikeln är att visa att partiet rankar jämlikhet högt, snarare att de flesta redan vet att detta är partiets huvudståndpunkt. Vi tror snarare att artikelns målsättning är att visa på att partiet har en bredd utanför jämlikhetsfrågor. Samt att deras jämlikhetsfokus inte bara är inriktad på skillnader mellan könen som de flesta nog tror är partiets enda fokus.

Vad gäller er definition av målgruppen är vi inte helt övertygade om att den primära målgruppen är de som redan är anhängare av Feministiskt initiativ. Det skulle snarare kunna rikta sig till de som inte är anhängare men som får upp ögonen på grund av Gudrun Schymans intressanta synvinkel på vilka frågor som ställs. Hon skapar uppmärksamhet kring frågor som definitivt alla kan härleda till och inte bara till typiska feministfrågor, vilket är den retoriska strategin för att nå den breda massan.