onsdag 28 april 2010

Vi har ett bättre alternativ till Västlänken

Debattartikel 28 april 2010-04-28
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.358563-vi-har-ett-battre-alternativ-till-vastlanken

Vi har valt att göra en granskning på debattartikeln ”Vi har ett bättre alternativ till Västlänken” skriven av Lennart Wassenius, infrastrukturplanerare på gatubolaget och Claes Westberg, före detta trafikdirektör i Göteborg.
Diskussionen kring Västlänken har varit uppe på agendan i Göteborgsposten under den senaste tiden. Artikeln släpps också samtidigt som regeringen för endast ett par veckor sedan presenterat budgetunderlaget för utbyggnaden av infrastrukturen i västsverige. Då klarlades det hur mycket staten kommer att bidra med i utbyggnaden. Alldeles nyligen (DN debatt 26/4) klargjorde även de rödgröna att de vill satsa stort på tågtrafik och infrastruktur och däribland Västlänken vid en eventuell vinst av valet i höst.
Att debattartikeln är skriven för att frammåla Västlänken som ett dåligt alternativ för regionen framgår klart i artikeln. Målsättningen med debattartikeln är därför troligtvis att påverka politikerna som ska besluta om Västlänken och att få dessa att tänka om. Indirekt handlar det om att komma upp på medieagendan för att på så sätt nå samtalsagendan. Genom att nå samtalsagendan kan man få folket i Göteborg och västsverige till att påverka politikerna.
En mer dold avsikt kan ligga i Lennart Wassenius intresse som centerpartist och boende i Lerum. Han har nyligen genom bland annat insändare i Lerums Tidning (http://www.lerumstidning.com/lv_visa.asp?id=11616&sidnamn=LERUMSVENTILEN) argumenterat för att att stoppa en avfart från E6 till Lerums centrum och istället satsa på att bygga ut pendeltågstrafiken och godstågstrafiken i Lerum. I deras förslag i debattartikeln om Västlänken frigörs kapital vilket de föreslår skall kunna användas till ”Hamnbanan – 6 miljarder (Sävenäs – Floda och ny järnvägsbroöver Göta älv)”. De säger vidare att ”Den logistiskt viktigaste etappen handlar om Västra Stambanan, eller ytterligare två spår på sträckan Sävenäs – Floda”. Det sistnämnda alternativet skulle gynna Wassenius egna intressen då Lerum är beläget mitt emellan Sävenäs och Floda.
Politiker är slutmålgruppen men som tidigare nämnts är troligtvis Göteborgarna och befolkningen i västsverige den indirekta målgruppen. Trängselskattsfinansieringens ifrågasättande i slutet av artikeln är förmodligen tillagd för att attrahera den indirekta målgruppen, befolkningen i västsverige vilka direkt drabbas av detta förslag om de kör bil. Detta gör att frågan blir diskuterbar och gör att allmänheten kan ha en åsikt även om de inte förstår sakfrågan i sig, vilket skulle kunna vara ett led i författarnas avsikt att få frågan på samtalsagendan (Palm, 2006:63,106) . Nätverket nej till trängselskatt i Göteborg har också varit snabba med att kommentera artikeln och lovordar författarna och förslaget. Kanske har de varit med på ett hörn?
Möjligheten finns att denna debattartikel är en del av ett större projekt för att skapa opinion mot Västlänken och i viss mån mot trängselskatt som är två frågor som ligger väldigt nära varandra. Detta eftersom Västlänken kommer till stor del finansieras utav intäkter från trängselskatter i Göteborg.
Retoriskt sätt så skriver de klart och tydligt och använder sig av punkter för att redovisa sina huvudteser på ett bra sätt. De använder sig av retoriska frågor och av en upprepningsstrategi i början av texten vilket även kan hänvisas till att de lägger fram tre förslag om vad som är bra med deras förslag samt tre ”förslag” om vad som behöver göras i Göteborg.
Av: Klara Andersson, Anton Paulsson, Johan Malmberg & Johan Dahlquist
Litteratur:
Palm, L. (2006) Kommunikationsplanering, Lund: Studentlitteratur AB

1 kommentar:

Grupp 1 sa...

Vi tycker att ni valt en intressant debattartikel att granska. Ämnet är något som påverkar Göteborg och dess invånare i allra högsta grad och det är dessutom en väldigt aktuell politisk fråga. Att artikeln kommer just nu kan således vara av flera orsaker.

Ni visar på att ni tänkt ett steg längre då ni tar upp Wassenius personliga bakgrund och skriver att han är bosatt i Lerum. Det är väldigt bra att kunna styrka er teori om att han har ett personligt intresse i ett alternativ till Västlänken. Det blir extra påtagligt när ni dessutom exemplifierar med en tidigare artikel som han skrivit. Då ni tydligt berättat om Wassenius bakgrund blir vi dock nyfikna på om också Westberg kan tänkas ha några baktankar.

Det är intressant att ni kommenterar huruvida Nätverket Nej till trängselskatt kan tänkas ha något med artikeln att göra. Det leder vidare till funderingar kring om det kan tänkas vara fler som varit i diskussion med Wassenius och Westberg? Det finns med största sannolikhet olika investerare och företag som skulle missgynnas av Västlänken.

Precis som ni skriver har författarna troligen beslutsfattarna som huvudmålgrupp. Att artikeln är på ett enkelt sätt uppdelad i punkter tyder på att man vill nå den större massan. För att kunna påverka dessa försöker de genom artikeln att få västsveriges befolkning att reagera. Ett sätt att få göteborgarna att reagera är att just nämna trängselskatten. Trängselskatten upprör många och kopplas det då ihop med Västlänken kan författarna nog få många läsare att börja se till alternativ.

En väldigt bra granskning!

Frida Andersson, Philippa Ergel, Elin Finnström, Isabella Wising