tisdag 29 september 2009

Öronmärk pengar för cykelvägar 28/9

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3576457.svd

Orsaken till att den här debattartikeln skrivs just nu kopplar vi till det faktum att den ska presenteras i rapportform vid Sveriges kommuner och landstings cykelkonferens i Lidköping tisdagen den 29 september (detta enligt artikelns fotnot). Detta är givetvis p.g.a. de förslag till infrastruktursplanering för perioden 2010-2021 som nu lämnats in i 21 olika regioner runt om i landet. Vi tolkar detta som ett logiskt tillfälle för författarna och deras intresseorganisationer att påverka kommunerna (i alla fall de som satsat i sammanhanget lite pengar på cykeltrafiken) och få dessa att ändra uppfattning och omprioritera sin resursstrategi för den kommande perioden. Diskussionen väcks med största säkerhet medvetet i timing med att kommuner och landsting skall klubba sina beslut.
De uttalade målen med artikeln ser kort och gott ut att vara att påverka de sämsta regionerna så att de ska omprioritera sina budgetar samt att sätta en medveten press på regionerna att fullfölja sina infrastrukturplaner så som dom från början beslutats. Detta blir inte alls oviktigt för artikelns författare då de menar att kommuner i många fall ”misslyckats” att fullfölja sina från början satta satsningar på infrastrukturen för cykling. Det är svårt att avgöra om man sätter någon uttalad press på den sittande regeringen och i så fall i förlängningen kritiserar alliansens miljöpolitik som sådan eller om man mer generellt tycker att en svensk regering borde ha bättre kontroll över kommunernas åtaganden och satsningar. Klart är dock att man uttalar en önskan att regeringen skall ställa högre krav på kommunerna inom området.

Intressant är att titta extra på Klas Elm som varit med och skrivit artikeln. Han är ordförande i branschorganisationen Svensk cykling, en organisation som består av Sveriges cykelfackhandlare. Med detta menas importörer, tillverkare, försäljare osv. Klart är att Svensk cykling jobbar (genom opinionsbildning) för att få fler svenskar att cykla oftare. För att få Sverige att gå i den riktningen är cykelförsäljningen en minst sagt viktig del för organisationen Här tycker vi oss därför se ett underliggande säljsyfte knutet till artikeln.
De man i första hand vill nå genom artikeln (rapporten) bör vara kommunerna och dess representanter som kommer att närvara vid konferensen i Linköping. I viss mån får även regeringen ses som en primär målgrupp. I andra hand vill man med stor säkerhet nå det svenska folket. Det finns alltså en vilja att upplysa folket om kommunernas dåliga vilja att satsa inom området. Satsningar som både skulle hjälpa miljö, folkhälsa, trafiksäkerhet och troligen även ekonomin i stort. Man ser säkert också möjlighet inom de bakomliggande organisationerna att värva anhängare och få fler att pressa kommunerna i frågan. Det är som vi varit inne på tidigare väldigt svårt att se om det dessutom ligger nåt politiskt syfte dolt i artikeln. Man kan tyda författarnas krav på en regering som måste sätta mer press på kommunerna på många sätt. Artikelns andre man är Per Kågeson som är trafikmiljöexpert, samhällsdebattör och inte minst ordförande i Föreningen bilfria leder. Han har deltagit länge i den offentliga debatten kring miljöfrågor och är ett respekterat namn i dessa sammanhang. När det gäller hans politiska bakgrund hade han länge varit aktiv inom Socialdemokraterna innan han officiellt gick ur partiet i början av 2008. Sen dess har han inte tagit någon officiell part i något annat parti. Med detta i beaktning verkar inte artikeln ha någon politisk koppling utan snarare grunda sig i intresseorganisationernas verksamhet och vilja; en ökning av cykelförsäljningen och/eller därmed en sundare miljöpolitik och medvetenhet i samhället i stort.
Artikeln byggs på saklig argumentation där man använder sig av siffror och konkret statistik. På så sätt ges argumenten extra tyngd och frågans relevans illustreras på ett bra sätt. Statistiken är med all säkerhet framtagen av intresseorganisationerna. Detta verkar vara en väl överlagd och planerad publicitetsstrategi i rättan tid, kanske planerad av Föreningen bilfria leder med Svensk cykling som bundsförvant? Allas intressen gynnas därmed. Man bör ha stått för den mesta av forskningen som ligger till grund för artikeln och man använder sin ordförande tillika kände debattör som språkrör för att utnyttja sin plats i media maximalt. Detta var en väl skriven debattartikel med bra faktagrund och intressanta synpunkter i en väldigt aktuell fråga. Likaså ett bra utfört arbete ur PR-synpunkt.

Länkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_Cykling
http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_K%C3%A5geson
http://www.dn.se/opinion/debatt/nu-gar-jag-ur-s-1.700821
http://www.svenskcykling.se/
http://www.swedishgreenways.se/foreningen/

Axel Frändén och Fredrik Lundqvist

Inga kommentarer: