tisdag 22 september 2009

”Besparingar tar död på skärgården”. 22/9

Göteborgsposten 2009-09-22: ”
(http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=518794)

I artikeln presenteras en vädjan till kommunstyrelsen i Göteborg att satsa mer pengar på förskolor och skolor i Göteborgs Södra skärgård i syfte att bevara åretruntboende på öarna. Bakom artikeln står Marianne Bergman, kommunfullmäktigeledamot (KD), Jan Kjellberg, vice ordförande SDN Södra skärgården, (KD), samt en rad föräldrar i Göteborgs Södra skärgård. För att hålla skärgården levande och erbjuda ett långsiktigt åretruntboende efterfrågar de tre saker. Att södra skärgården ska ha möjligheten att behålla sina förskolor och skolor, att det ska byggas fler bostäder till rimliga priser och att kommunikationerna mellan öarna ska bli bättre.

Bakgrunden till varför artikeln publicerats just idag kan tänkas vara att regeringen igår (2009-09-21) presenterade ett budgettillskott till Göteborgs kommun på 400 miljoner kronor för välfärdssatsningar. Man vill således att en del av dessa pengar ska gå till stadsdelsnämnden Södra Skärgården. Artikeln kan också ses som en del av ett långsiktigt kampanjarbete för KD inför nästa års riksdagsval genom att öka deras popularitet och synlighet. I sin budgetproposition för 2010 har KD ledordet ”Den barnvänliga staden” som anspelar på en familjevänligare politik (internet nr 1). Just barnvänligheten är ett huvudtema i artikeln.

Genom att väcka allmänhetens intresse, däribland barnfamiljer på och utanför öarna, hoppas författarna kunna väcka debatt och intresse kring frågan och därigenom påverka beslutsfattare som kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S). Bland de bofasta finns ju uppenbart intresse att hålla öarna vid liv men man hoppas även att Göteborgare ska vilja värna om bevarandet av en levande skärgårdskultur. Man kan anta att författarna är väl införstådda med den metod som bygger på att påverka politikerna genom den allmänna opinionen. Ett bra sätt att göra detta på är genom debattartiklar (Larsson, 2005, Palm 2006).

Det som på ytan framställs som ett barnperspektiv i artikeln ser något annorlunda ut vid djupare granskning. Vi ställde oss frågan om hur författarna är kopplade till varandra. Förutom att två av dem är politiskt aktiva i KD fann vi tre gemensamma nämnare som kan vara av värde; föräldrarollen, lokalt företagande samt medverkan i lokala vägföreningar. Att föräldrar undertecknar spelar på familjevärderingar. Men något som gynnar det lokala företagandet står också i centrum. Flertalet av föräldrarna jobbar på lokalt registrerade företag som bland annat Donsö Byggservice, Donsöbaserade Tärntank Ship Management och Fritz Trädgårdsanläggningar AB (Internet nr 2). Det ligger både i de anställdas intresse att infrastrukturen mellan öarna förbättras (för att kunna ta sig till och från jobbet) men också i företagens vinstintresse. Ett flertal är med i antingen Styrsö eller Donsö vägförening som bland annat verkar för en bättre infrastruktur mellan öarna, men de verkar också för en förbättrad trafikmiljö som påverkar trivseln för familjer (internet nr 3 & 4). En av medlemmarna i vägföreningen är kommunfullmäktige Bergman som tidigare i år fått avslag på en motion om utredning av fler fasta förbindelser mellan öarna (Internet nr 5).

Sammanfattningsvis kan sägas att olika intressen ligger till grund för denna debattartikel. Bland dessa återfinns både privata och politiska skäl men man kan också tänka sig att vinstdrivande företag har ett finger med i spelet.

Malin Nilsson, Sofia Olsson & Amela Moric.



Källor

Litteratur
Larsson, Larsåke (2005): Opinionsmakarna. Studentlitteratur.
Palm, Lars (2006): Kommunikationsplanering. Studentlitteratur.

Internet
1. http://www.goteborg.se/wps/wcm/connect/?MOD=PDMProxy&TYPE=personalization&ID=NONE&KEY=NONE&LIBRARY=%2FcontentRoot%2Ficm%3Alibraries[19]&FOLDER=%2FPolitikOrganisation%2FEkonomi%2F&DOC_NAME=%2FcontentRoot%2Ficm%3Alibraries[19]%2FPolitikOrganisation%2FEkonomi%2FBudget_2010_KD.pdf&VERSION_NAME=NONE&VERSION_DATE=NONE&IGNORE_CACHE=false&CONVERT=NONE&MUST_CONVERT=false
2. www.allabolag.se
3. www.styrso.nu/vagforening
4. http://donsovagforening.se
5. http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndhandlingar/SamrumPortal.nsf/08CDDE9401EE8278C12575C90033ABD8/$File/KF_Handling_2009_nr_101.pdf?OpenElement.

1 kommentar:

Anonym sa...

Granskningen av ovanstående artikel är mycket välgjord med grundlig research och det finns inte mycket att tillägga. Det råder inget tvivel om ett samarbete mellan de intressenter som granskarna nämner, alltså lokala politiker, öbor och vinstdrivande företag. Alla vill de få ta del av budgettillskottet 2010.

Vi kan däremot, dagen efter att debattartikeln publicerats i GP se ett reportage på första sidan som tar upp kritiken mot att strandskyddet har förbigåtts på Köpstadsö i södra skärgården. Det är ett tydligt nödrop, försök att få uppmärksamhet från stadsdelsnämnden med Jan Kjellberg (KD) i spetsen, en av dem som skrev under debattartikeln i tisdags. Idag handlar det istället om frågan kring nybyggnation i skärgården (Göteborgs-Posten 2009-09-23 s:4). Att SDN tycker att öarna vinner på att fler ska kunna bo, i det här fallet på Köpstadsö är inte så svårt att förstå. För med ökat antal boende kommer skolor, mataffärer och andra organisationer och företag kunna fortsätta driva sin verksamhet lokalt. Om dessutom förbindelserna mellan öarna blir bättre kommer extra pengar väl till pass för att öka välfärden i denna stadsdel då möjligheten att röra sig mellan hemmet, skolan och jobbet blir större.

Avsikten med tisdagens artikel (Göteborgs-Posten 2009-09-22 s:35) måste vara att väcka debatten och få upp den ”utrotningshotade” skärgården på medieagendan. Engagera de boende i Göteborgs skärgård för att sedan nå samtalsagendan, vilken är en vanlig väg att gå enligt Palm. (Palm 2006:63) Det känns även passande att dagen efter en debattartikel om just södra skärgården kommer ett reportage där ”Kössö” (Köpstadsö) står i centrum. Det kan vara en uppföljare på en strategisk plan som vi förmodligen kommer att se mer av i Göteborgs-Posten samt lokala nyheter framöver.

Cecilia Littke & Malin Janitzek